Friday, November 21, 2008

Petikan dari blog Cg. Norlaila

~mimpi yang menyentuh hati~
6 TAHUN DAN MASIH DIANIAYA OLEH PM dan MENTERI DALAM NEGERI-Malaysiakini
“Assalamualaikum !”Aku terdengar suara orang memberi salam. Aku keluar dari bilik menuju ke pintu.Sebaik saja pintu dibuka, aku terkejut dan tergamam melihat suamiku tersenyum memandangku.“Abang, bila abang balik? Bila abang sampai? Abang , is this really you? Betul ke abang dah bebas?” Soalku bertubi-tubi.Pintu sudah terbuka, tapi grill masih lagi berkunci.“Polis tu letakkan abang dekat bus-stop seberang jalan tu tadi, terpaksa abang jalan kaki sikit untuk sampai kerumah… abang memang dah bebas …cepat la buka grill ni…abang dahaga la”.“Ok, ok, sabar ya. Ila sedang cari kunci grill ni….”Aku kelam kabut mencari kunci rumah kerana disitu digandingkan sekali kunci grill. Puas ku cari, tapi tak jumpa juga. Sesekali ku melihat kearah suamiku yang sedang tersenyum..“Abang, sorry ya , lambat sikit. Lupalah kat mana Ila letak kunci tu…tengah cari ni….” .Semua tempat telah diselongkar, dalam beg tangan, atas meja, dalam laci …. namun kunci itu tak juga ditemui.Aku mula menangis.“Abang, I’m so sorry.I really misplaced the keys, let me think of some other ways….”air mataku mula bercucuran .Tiba-tiba aku terjaga……Astaghfirullah al Adzim, bermimpi rupanya. But everything looked so real. Memang dia sudah pulang kerumah..Ya, aku memang menangis. Bantal ku juga terasa basah. Lantas aku baring semula, memejamkan mata, dengan harapan mimpiku bersambung, tapi….segalanya memang hanyalah sekadar mimpi.Akhirnya, yang terdaya aku lakukan hanyalah membiarkan saja deraian airmata yang turun dengan lajunya….Kisah diatas adalah secuit dari ribuan kisah-kisah duka sepanjang suami ditahan ISA di Kem Kamunting.Hingga saat ini,hampir 7 tahun lamanya ,sejak dia diambil dari rumah kami, dia tidak pernah pulang kerumah. Rindu? Tiada bahasa yang dapat diucapkan untuk menyatakan perasaan tersebut, hingga ada kalanya, seolah-olah aku takut untuk melihat potretnya, kerana terlalu khuatir, dia akan pulang kerumah dalam bentuk mimpi dan akhirnya, hanya linangan airmata yang setia untuk mengubati rindu ini.
Cg. Norlaila adalah seorang yang sangat tabah dan adalah guru Bahasa Inggeris di sek ren Nor dulu serta merupakan isteri tahanan ISA Mat Sah yang telah ditahan selama hampir 7 tahun. Layari http://www.lailagmi.blogspot.com/ untuk makluman lanjut.

0 comments: